tisdag 26 februari 2008

Ku Klux Klans Allehanda nästa

Jag hatar att skriva om upphovsrätt. Jag hatar att skriva om filtjuvar. Jag hatar att läsa lagtexter och debattinlägg och en massa dammig kulturhistoria för att begripa mig på den här urtråkiga frågan.

Så varför gör jag det?

Av samma anledning som jag har kollat Fiskeriverkets diarium, gått på Staffanstorps kommunfullmäktige och cyklat till en bankomat för att se om tipset att det satt skimmingutrustning på den faktiskt stämde.

Plikt, gott folk, plikt!

Saken är bara den att jag känner mig rätt ensam. Och det är ert fel – ni tunga skribenter, ni juridiskt sakkunniga, ni PEN-medlemmar som inte orkar sätta er in i detta. Ni är gissningsvis för upptagna med att protestera mot inskränkt pressfrihet i någon slumpvis utvald bananrepublik (och visst, heja på med det!) medan ni missar hotet mot den ideologiska princip som är grunden för stora delar av det professionella kulturutövandet: att kreativt skapande ska lönas.

Jag är förstås inte ensam om att debattera i rollen av upphovsrättslig försvarare. Inte alls. Upphovsrätten har diskuterats i massor av artiklar och bloggtexter de senaste åren, och skickligt formulerade argument har gjort massor för att sätta ljus på de konsekvenser och inkonsekvenser som följer av den här traditionen.

Det är bara det att en fråga aldrig får fullt genomslag förrän de stensäkert opinionsbildande och intellektuellt högklassiga skribenterna tar i den – och tar tag i den ordentligt. En namnunderskrift i sällskap med tjugo andra är inte vad jag menar med ”ta tag i ordentligt”.

Vad som behövs är Göran Rosenberg, Linna Johansson, Johan Croneman, Åsa Linderborg, Maciej Zaremba, Lena Andersson och Simon Bank. (Jo, Simon! Det går att hitta en sportvinkel på det här – och du når läsare som de där andra inte når.)

Vad som behövs är intelligenta utövare; Georg Riedel och Sofia Karlsson och Moneybrother. Ut och prata. Förklara vad som händer med ett samhälle som frångår principen om att värdesätta kreativt skapande av professionell klass.

Lagen om upphovsrätt är i skriande behov av bearbetning, och kan i sin nuvarande form inte bevaras. Därför krävs det att skickligare debattörer än till exempel jag själv ger sig i kast med den här enormt komplicerade frågan och visar på alternativ till tjuvarnas marknad.

Det finns en nästan oändlig rad följdfrågor – om medborgarnas integritet, om musik- och filmbranschens otillräckliga arbete för att hitta samtida affärsmodeller och mycket mer. De måste debatteras grundligt. (Och gud vad tråkigt jag tycker att detta är, fortfarande.) Men samtidigt ska man komma ihåg att alla dessa frågor är just följdfrågor.

Den ursprungliga frågan är den om kreatörernas villkor. Och glöm inte: den här striden handlar inte bara om den ekonomiska upphovsrätten, utan också den ideella.

Utan den skulle denna text, och alla andra texter, redan i morgon kunna dyka upp i Ku Klux Klans Allehanda.

ANDREAS EKSTRÖM
Kulturjournalist på Sydsvenskan

P.S. För att förekomma alla skojfriska 21-åringar med för mycket fritid: Jag har givetvis redan skapat webbtidskriften i fråga. Denna text kan därför också läsas på kukluxklansallehanda.blogspot.com, där den kommer att bli det enda bidraget. Jag lämnar kommentarsmöjligheten öppen, och modererar inget. Go nuts!

8 kommentarer:

Johan Wicklén sa...

Jag är varken 21 eller särskilt skojfrisk, men jag är helt med på att det är fruktansvärt tråkigt, och jobbigt, att läsa in sig på hela upphovsrättsköret.

Kanske beror det på att frågan spänner över så många fält och att inte ens "experterna" känns särskilt vederhäftiga.

Anonym sa...

Jag är både 21 år och skojfrisk. Och jag tror att din attityd till de "tjuvar" du pratar om, och dit 21-åringar hör, bara gör det svårare för dig att få till en konstruktiv diskussion. För hjälper det egentligen om någon expert eller opinionskåt människa säger att det är bra med upphovsrätt? Det är ju knappast hans polare eller gelikar (de som faktiskt bryr sig om vad han säger) som bryter mot upphovsrätten...

karlafg sa...

Den ursprungliga frågan är den om kreatörernas villkor. Och glöm inte: den här striden handlar inte bara om den ekonomiska upphovsrätten, utan också den ideella.

Nya affärsmodeller och andra sätt att ta betalt (se Stims:s senaste förslag) kommer nog att lösa den ekonomiska biten - kanske. Sedan har vi den ideella och det blir nästa omöjligt. Det är ju bara att kolla på Youtube vad folk gör med filmer...

http://www.youtube.com/watch?v=BQOWWH9Gbr4

Anonym sa...

så länge du envisas med begrepp som "tjuvar" och "stöld" så får du nog finna dig i att ingen tar dig på allvar som "debattör" i ämnet. Om du "läst in dig" så vet du väl att det juridiskt handlar om upphovrättsintrång och inte "stöld"? Så varför använda en vulgärretorik som annars endast den mest hårdföra lobbyn använder?

Anonym sa...

Jag håller med dig i sak - folk ska ha betalt för sitt arbete - men det här var en rätt fånigt skriven artikel. Du vill att andra, finare skribenter (Zaremba, Rosenberg...) ska göra jobbet åt dig. Varför tror du att Maciej Zaremba skriver de tunga artiklar som gör honom till en av Sveriges mest respekterade skribenter? För att han inte begär att någon annan ska skriva dem åt honom...

Anonym sa...

FITTA KUK FITTA KUK! NEGERJUDE!

Anonym sa...

Att hävda att den "ursprungliga frågan är den om kreatörernas villkor" är faktiskt att börja i fel ände. Den grundläggande frågan är ju huruvida det överhuvudtaget går att motivera en immateriell äganderätt och det statligt upprätthållda informationsmonopolet som blir följden. Det är en fråga som är betydligt mer komplicerat ur rättighetssynpunkt än traditionell äganderätt. Kreatörernas villkor har ju faktiskt ingen bäring alls på den diskussionen.

Anonym sa...

Om man inte kan motivera en immateriell äganderätt så är väl inte steget långt till att ifrågasätta äganderätt över huvud taget.

Det blir i slutändan svårt att driva någon som helst kreativ verksamhet om inte exvis mönster eller ritningar kan skyddas heller. Någon lägger ner en massa tid och pengar och tar fram en prototyp eller ny produkt, sedan snor man den bara och kör över upphovsmannen i 180.

Det blir en "tjuvarnas marknad" helt enkelt. Ett tidens tecken. Se till dig själv, skit i andra.